28 Окт
2015

Президент подписал закон об отмене военн...

Военный сбор с валютообменных операций физлиц взимался с середины марта ...
22 Окт
2015

Яценюк заявив про "технічну" готовність ...

Отримання права на безвізові поїздки в ЄС дуже важливо для українців, і виконана ...
22 Окт
2015

Какие налоги хотят снизить в Украине: ин...

В проекте налоговой реформы предусмотрено падение ставок основных налогов и ...
22 Окт
2015

Что нужно сделать для финансовой стабиль...

Новая парадигма экономического роста: что реально нужно сделать для финансовой ...

Щодо особливостей податкової системи Литовської республіки

Податковий кодекс України,
02.09.10

litva За повідомленням Управління міжнародних зв’язків ДПА України, у податковій системі Литовської республіки кожному суб’єкту, зареєстрованому як платник податку присвоюється ідентифікаційний номер платника податку. Для ідентифікації юридичних осіб використовується ідентифікаційний код регістру юридичних осіб, для фізичних осіб – особистий код регістру населення.

Фінансові установи зобов’язані надавати податковим органам інформацію про відкриті/закриті литовськими та іноземними юридичними особами та фізичними особами рахунків усіх видів.

Податкові органи Литви мають право отримувати інформацію з банків. По відношенню до податкових органів положення щодо банківської таємниці не застосовуються.

Підприємства Литовської республіки, які мають не більше 10 працівників та річний валовий дохід не більше 0,5 млн. літів (приблизно 150 тис. євро) сплачують податок на прибуток за ставкою 5 відс. (при загальній ставці – 15 відс.). При цьому відсутній будь-який перерахунок, оскільки термін сплати податку на прибуток – один раз на рік (тобто, якщо підприємство отримало річний дохід менше ніж 0,5 млн. літів, таке підприємство сплачує податок за пільговою ставкою; якщо більше – за ставкою 15 відсотків).

Фізичні особи–підприємці сплачують фіксований податок (приблизний аналог нашого патенту). Патент можна придбати на один день, два дні, тиждень, місяць, рік (тобто на будь-який період за власним бажанням). На веб-сайті Литовської податкової служби є калькулятор, за допомогою якого можна вирахувати вартість такого патенту за той час, за який він придбавається). Сьогодні податкова служба розглядає можливість придбання такого патенту та його оплати через мережу Інтернет. Крім того, на сайті можна перевірити, чи є фізична особа підприємцем чи ні.

Фізичні особи – підприємці можуть працювати за визначеними видами робіт, послуг, які спрямовані на кінцевого споживача (наприклад, пошиття одягу, ремонт взуття, перукарські послуги тощо). На роботу дозволено приймати лише за звичайним трудовим договором (що передбачає сплату податків та соціальних та пенсійних внесків у звичайному режимі).Для малого бізнесу передбачено спрощені форми декларацій.

Платники податків мають право подавати податкову звітність в електронному або паперовому вигляді.

Податкова звітність платників податків опрацьовується у спеціалізованій інспекції з обробки податкової звітності. Паперові документи обробляються за допомогою сканерів та подальшої верифікації даних.

Декларація з податку на прибуток юридичними особами подається один раз на рік до 1 жовтня року наступного за звітним.

Юридичні особи (крім підприємств малого бізнесу) щоквартально сплачують авансові внески по податку на прибуток.

У Литві запроваджено загальне декларування доходів громадян. Фізичні особи (громадяни) подають податкові декларації один раз на рік до 1 травня наступного року. Фізична особа може заповнити і зберегти свою декларацію на сервері податкової служби, а також отримати допомогу у її заповнені. При введені відповідного паролю можна отримати дані про свої доходи як довідку для заповнення декларації.

Розмір штрафних санкцій визначається у відсотках до донарахованої суми податку і становить від 10 відс. до 50 відсотків. Безпосередній розмір штрафу залежить від характеру порушення, від того, чи співпрацював платник податку з податковим органом, від визнання порушення.

Розмір пені розраховується щорічно по складній формулі, на сьогодні її розмір складає 0,04 відс. у день. Пеня нараховується лише 180 днів.

Термін давності по податкових справах (у тому числі, при примусовому стягненні заборгованості) – 5 років; при наявності кримінальної справи – 10 років.

У Литві існує дореєстраційний контроль – особа, яка хоче зареєструватися платником ПДВ заповнює відповідну анкету, дані якої перевіряються. Чинним законодавством визначено підстави, при наявності яких особі може бути відмовлено у добровільній реєстрації (якщо така особа не веде економічної діяльності). Таким чином до реєстрації платником ПДВ проводиться перевірка на спроможність особою займатись заявленим видами діяльності.

Звітний термін по податку на додану вартість – місяць. Для невеликих платників податків (з оборотом за попередній рік не більше 200 тис. літів (65 тис. євро) може встановлюватись піврічний звітний період. Для окремих категорій платників (як правило – іноземних) податковим органом може бути встановлений двомісячний податковий період.

Сумлінним платникам відшкодування сум податку на додану вартість проводиться не пізніше 5 днів (існує „зелений” список, який постійно оновлюється). Іншим платника – не пізніше 30 днів. Якщо податковий орган вважає, що необхідно провести перевірку, термін відшкодування збільшується до 90 днів.

У разі прострочення термінів (30 або 90 днів) нараховується пеня на користь платника ПДВ.

На сьогодні у податковій службі розглядається законопроект про запровадження солідарної відповідальності за шахрайство з ПДВ.

У 2009 році у Литві у зв‘язку із кризою була збільшена ставка ПДВ з 18 відс. до 21 відс. та відмінено більшість пільг з цього податку (залишились пільги медичного, освітнього, культурного характеру).

Слід відзначити, що в Литві дворівнева система податкових органів. Система апеляцій відрізняється від діючої в Україні. По відношення до податкових спорів встановлено обов’язкову досудову процедуру їх розгляду. У разі незгоди з рішенням місцевого податкового органу платники податків подають апеляцію виключно до центрального податкового органу. І лише після розгляду апеляції на центральному рівні платник має право звернутися до суду чи до Комісії по податкових спорах. Комісія по податкових спорах – це незалежна агенція, члени якої призначають Урядом Литви на 6-ти річний термін.

Під час апеляції податкові органи не мають права стягувати заборгованість. В той же час пеня нараховується за весь час (з урахуванням обмеження 180 днів).

Існує поняття податкового компромісу („угода про розмір податку”). Це положення застосовується у разі, коли і платник, і податковий орган не мають достатніх доказів при обчисленні розміру податку. У податковому органі створюється комісія, яка ухвалює відповідні рішення.

На сьогодні розглядається законопроект, яким передбачається попередні консультації платників податків з податковими органами по транзакціях, які планується проводити в подальшому.

У Литві термін проведення перевірки діяльності суб’єкта господарської діяльності – не обмежений, хоча існує норма, що податковий орган повинен провести перевірку за об‘єктивно можливий мінімальний час.

При цьому, існує обмеження в часі (90 днів) перебування податкового інспектора на території платника при проведенні перевірки. На перевірку філій та представництв платника додатково виділяється по 30 днів на кожний такий структурний підрозділ. З урахуванням складності перевірки, її обсягу, центральний податковий орган може подовжити термін перебування на території платника ще на 180 днів.

Законодавством передбачено процедури застосування непрямих методів. Крім того, існує положення про „концепцію економічної логіки”, тобто податковий орган має право визначати суть операції незалежно від того, як формально вона була оформлена. Це дуже корисно при трансфертному ціноутворенні.

Литва з початку 2000-х років перейшла на систему стягнення акцизного збору з акцизних складів замість виробників підакцизної продукції. Зараз така система запроваджена в цілому в ЄС.

Рахунок-фактура по підакцизних товарах генерується на сервері податкової служби і підакцизний товар може бути відвантажений зі складу лише після дозволу податкової служби і при обов’язковій наявності гарантії банку на суму акцизу товару, що відвантажується. У разі відсутності гарантійної суми податковий орган відмовляє у відвантажені. Тобто підакцизний товар відвантажується лише за відома та дозволу податкового органу і переміщення якого постійно відслідковується.

Підприємства, які здійснюють наукові та науково-дослідницькі розробки, мають право у 3-х кратному розмірі включати витрати на такі розробки до валових витрат.

Суб‘єкти, які працюють у вільних економічних зонах (Каунас та Клайпеда) на 6 років звільняються від сплати податку на прибуток, а потім, протягом 10 років, сплачують 50 відс. суми податку. Крім того, підприємствам місцевими органами влади надаються пільги по сплаті податку на землю та податку на нерухомість. Пільги з ПДВ, акцизів, митних платежів не передбачені.

Прес-служба ДПА України за матеріалами Управління міжнародних зв’язків

Головна сторінка / Податковий кодекс України / Міжнародний досвід /

Щодо особливостей податкової системи Литовської республіки

Еще нет комментариев.

Оставить комментарий

*

code